Nike, Meta Verse İçin Sanal Ayakkabı Tasarlanmasına İzin Veriyor
Swoosh üyeleri, markanın tasarım ekibiyle dijital vuruşlar yaratmak için yarışacak ve bir telif ücreti alacak. Ancak Nike bile bunun nasıl çalışacağını bilmiyor.
İKONIK MARKANINE tarafında yapılan son girişim, insanların sanal ürünlerini satın alabilecekleri Web3 özellikli bir platform olan Swoosh adlı bir meta verse oyunu. Swoosh, "nike" adlı bir etki alanında var ve kayıtlı üyeler için deneysel bir dijital alan olacak. Şu anda beta aşamasında ve katılım kaydı 18 Kasım'da açılıyor.
İşlemler Poligon Zincirine Kaydedilecek
Platform başlangıçta topluluk oluşturmaya odaklanacak ve üyelere ne görmek istediklerini anlamaları için "zorluklar" sunacak. Markanın ayakkabı, giysi ve aksesuarlardan oluşan ilk sanal koleksiyonu, etkileşimli oylama gibi etkinliklerle şekillenecek şekilde 2023 yılının Ocak ayında, Swoosh'ta piyasaya sürülecek. Üyeler daha sonra bu dijital ürünleri toplayabilecek ve ticaretini yapabilecek. Ayrıca platform, kripto para birimini değil nakit kullanacak, ancak bütün işlemler Poligon zincirine kaydedilecek.
Markaların sanal kıyafetleri yeni bir şey değil, ancak Nike, Swoosh'un topluluk zorluklarının önümüzdeki yıl, üyelerin sanal Nike ürünlerini markanın tasarımcılarıyla birlikte tasarlama ve telif ücreti yüzdesi kazanma şansı kazanabilecekleri yarışmaları içerecek şekilde genişleyeceğini söylüyor. Bu da önemli bir açıklama.
Sanal Ürünler Her Yerde Giyilebilmeli!
Nike, etki alanının, üyelerin "sanal ayakkabılar ya da formalar gibi" sanal kreasyonlar toplayabilecekleri "güvenli bir alan olmasını sağlamak" için var olduğunu belirtiyor. Açıkça görünen şey, rekabet yapısının, markalı alanda olduğu gibi, Nike'ın nihai mülkiyetini ve faaliyetler üzerindeki denetimini koruyacağı yönünde. Ama bu da merkezi olmayan Web3 ahlakıyla tam olarak örtüşmüyor.
Piyasaya sürüldüğü sırada avatar bulunmayacak olsa da markanın belirttiği hedef, Swoosh'ta piyasaya sürülen sanal ürünlerin platform içinde ve dışında giyilebilir hale gelmesi. Markanın sanal ortama odaklanmak için 2022'nin başlarında başlattığı kolu olan Nike Virtual Studios'un Başkan Yardımcısı/GM'si Ron Faris, "RTFKT'deki avatarların giyilebilir ürünlerimizi ve zaten oynadığınız oyunlardaki avatarları giyebildiğini hayal edebiliyorum" diyor.
‘Avatarların Bacakları Olacak’
NFT stüdyosu RTFKT Aralık 2021'de Nike tarafından satın alındı ve bu yüzden "ortak tasarımlı" sanal giysilerin bu platforma taşınması pek de şaşırtıcı değil. Bunun ötesinde, Swoosh öğelerinin diğer platformlar veya meta verse'lerle birlikte çalışabilirliği hakkında belirli bir ayrıntı yok, ancak Faris planın "giyilebilir cihazlarımızın kendinizi oynarken bulduğunuz daha fazla deneyim veya oyunda daha çalışır hale gelmeye başlayacağı bir yerde çalışmak" olduğunu söylüyor. Başka bir deyişle, bekle ve gör. Meta'nın kısa süre önce avatarlarının bacakları olacağını duyurması, sanal spor ayakkabılar için ideal bir fırsat gibi görünüyor.
Nike, Swoosh'u kullanıma sunarak diğer platformlara ihtiyaç duymayacak kendi sanal dünyasını yaratıyor olabilir. Nikeland, Swoosh'a dahil edilebilir, ancak bunun başarılı olması için birlikte çalışabilirliğin kesinlikle ön planda ve merkezde olması gerekir. Improbable'ın üçüncü şahıslar için meta veri havuzları oluşturan bölümü olan MSquared'in, müşterilerin bütün sanal alanlarının birlikte çalışabilir olmasını sağlamasını istemesinin nedeni bu.
Dijital Satışlar Ciddi Oranda Artıyor
Nike, sanal ürünler alan ilk üst düzey giyim markası değil. Gucci bir şekilde öncü oluyor: 2021'de marka, VRChat ve Roblox'ta giyilebilen yalnızca dijital spor ayakkabı olan Gucci Virtual 25'i piyasaya sürdü ve kullanıcıların diğer sanal Gucci kıyafetlerini satın alabilecekleri sürükleyici bir alan olan Roblox'ta Gucci Town'ı yarattı.
Nike, dijital başarılarında bir sonraki mantıklı adım olarak sanal bir ürün pazarı görebiliyor. Marka, pandeminin ardından çevrimiçi satışlarda büyük artışlar gördü ve Mart 2022 itibarıyla gelirlerinin dörtte birinden fazlasını dijital kanallar ve uygulamalar oluşturdu. Bu durumda da dijital satışlar güçlü bir şekilde arttı.
Kesinlikle, Web3'ün çekiciliği güçlü; markaların en son isteyeceği şey geride kalmak. Faris, "Tüketiciyle oyun oynadıkları veya alışveriş yaptıkları yerde buluşarak geleceğin pazarına hizmet ediyoruz" diyor.
Nike, Yeni Planlamalar Yapıyor
Nike, geçen yıl RTFKT'yi satın almasına ve Nisan 2022'de 600 çift "Cryptokicks" NFT spor ayakkabı satarak 3,1 milyon dolar kazanmasına rağmen, Swoosh lansmanı için şu anda lekelenmiş NFT'lerden kaçınıyor. Faris, "Bunları 'Nike sanal kreasyonları' olarak adlandırıyoruz çünkü bunların NFT'lerden daha geniş anlamlara sahip olduğunu düşünüyoruz" diyor. NFT şimdilik ertelenmiş görünüyor ancak sanal ürünler için daha geniş pazarın bu kadar değişken olup olmayacağı henüz belli değil.
Belki de bundan kaçınmanın bir yolu olarak Nike, sanal ürünlerine hizmetler ve yardımcı programlar eklemeyi planlıyor. Faris, "Sanal bir ayakkabıya baktığımızda sadece ayakkabıyı görmüyoruz" diyor. "Bu, bir gün fiziksel bir ürün için ön siparişin kilidini açabilen veya başka bir gün tasarımcılarımızla birlikte yaratmaya yardımcı olan gizli bir sohbet odasına giriş yapılabilen bir ayakkabı. Sanal bir ürün satın almanın, satın alma yolculuğunun sonu değil, başlangıcı olduğunu öğreniyoruz.”
‘İnsanların Davranışlarını Değerlendirmek İstiyoruz’
Nike, sadece sanal ürünlerin geleceği üzerine değil, Roblox ve diğerlerinin sahip olduğu yerleşik ve çok ziyaret edilen platformlar yerine de bunları kendi yeni dünyasında başarılı bir şekilde satmayı düşünüyor. Endüstri analisti Benedict Evans, Nike gibi bir markadan bile böyle bir hareketin önemli risk taşıdığını düşünüyor. "Roblox veya Fortnite gibi belirli kullanım durumlarının dışında var olan sanal ürünler pazarı hala son derece deneysel" diyor. Faris bu belirsizliğin farkında gibi görünüyor. “Birçok farklı şeyi deneyecek, test edecek ve öğreneceğiz” diyor. “İnsanların davranışlarını değerlendirmek istiyoruz."
Bu maliyetli bir pazar araştırması olacak ama Web3 çağında perakendenin kapsamının belirlenmesine yardım edecek. Faris, toplumun ve teknolojinin çok önemli bir anda olduğuna inanıyor: "Şu anda içinde bulunduğumuz bu dünya ... Tarayıcı icat edilmeden önceki internet gibi."
Nike hayranları, birlikte yaratılan ilk sanal spor ayakkabılar için gelecek yıla kadar beklemek zorunda kalacaklar ve buna karşılık Web3'ün evrimi belirsizliğini koruyor. Ancak bu, şüphesiz ürünleri pazarlamak isteyen şirketler için başka bir fırsat. Başlangıçta merkezi olmayan bir ütopya olarak lanse edilen şey, giderek artan bir şekilde statükonun devamı gibi görünüyor.